Operace sítnice

Pars plana vitrektomie (PPV) je operační výkon, který používáme při léčení chorob sklivce a sítnice.

Vitrektomie (PPV) není bolestivý zákrok, oko je znecitlivěno pomocí kapek a injekcí anestetika do horního a dolního víčka ještě před zahájením operace. Celou operaci provádíme ambulantně v lokální anestezii.

Operační technika: operace sklivce a sítnice se provádí pod operačním mikroskopem na sterilním operačním sále. Operatér pracuje v nitru oka jemnými operačními nástroji, které zavádí do oka přes 3 drobné vstupy (porty). Rozvěráček na víčkách brání mrkání. Během pars plana vitrektomie je z oka odstraněn sklivec a jsou ošetřena postižená místa sítnice např. diodovým laserem. Sklivec je nahrazen fyziologickým roztokem nebo prostředky vnitřní tamponády oka (expanzní plyn nebo silikonový olej). Prostředky vnitřní tamponády oka se používají tehdy, jestliže je třeba tlačit na sítnici tak, aby se zahojila v žádoucí poloze (např. u odchlípení sítnice nebo u edému žluté skvrny). O aplikaci expanzivního plynu nebo silikonového oleje rozhoduje operatér na základě nitroočního nálezu a průběhu operace.
Expanzní plyn se vstřebá spontánně do jednoho měsíce, po tuto dobu ale brání ve vidění.

Silikonový olej je průhledný, mění však dioptrie oka (refrakci). Silikonový olej je nutné za půl roku z oka vypustit, sám se nevstřebá.

Pars plana vitrektomie trvá 30-90 minut podle rozsahu postižení sklivce a zejména sítnice. Při závažnějších postiženích oka je výhodné provést PPV v celkové anestezii kvůli delšímu trvání operace.
Základní indikace k pars plana vitrektomie:
1. Postižení sklivce
  • nitrooční krvácení do sklivce
  • cizí tělesa ve sklivci
  • záněty sklivce
  • krystaly cholesterolu ve sklivci či jiné zákaly sklivce
2. Postižení sítnice
  • makulární díra
  • epimakulární membrána
  • postižení sítnice při diabetu (proliferativní diabetická retinopatie)
  • odchlípení sítnice (amoce sítnice)
  • degenerace žluté skvrny s otokem (makulární edém)
  • poúrazové stavy
Pooperační péče
Po operaci je třeba dodržovat léčebný režim:
  • kapat oční kapky (antibiotika, mydriatika, ev. kapky na snížení očního tlaku) dle doporučení lékaře
  • dodržovat polohu těla dle doporučení lékaře
  • nechodit do bazénu, sauny, do prachu a kouře alespoň 3 týdny

Pars plana vitrektomie má za úkol zachovat či dokonce zlepšit zrakovou ostrost Vašeho oka. Tento výkon po vyčerpání všech konzervativních postupů nemá alternativu.

Rizika pars plana vitrektomie:
1. pooperační otok víček a zarudnutí oka …. postupně vymizí

2. pocit řezání v oku … je vyvoláno stehy spojivky, které lze odstranit 14 dní po výkonu

3. přechodné zhoršení vizu po operaci …. je vyvoláno buď expanzním plynem nebo drobným pooperačním krvácením (obojí se upraví do 1 měsíce)

4. bolest oka a jeho okolí….. při zvýšeném nitroočním tlaku, léčíme očními kapkami

5. pooperační infekce oka... je to indikace k podání antibiotik celkově do žíly a k reoperaci s podáním antibiotik přímo do sklivcové dutiny - tato komplikace vyžaduje hospitalizaci

6. zkalení nitrooční čočky (katarakta) během operace... komplikaci je třeba vyřešit výměnou za umělou nitrooční čočku, protože během pars plana vitrektomie je zcela nezbytné, aby operatér detailně viděl na sítnici. Pokud tedy ještě nemáte po operaci šedého zákalu, vždy preventivně provádíme tzv. biometrii (měření síly nitrooční čočky), abychom věděli, jakou hodnotu umělé nitrooční čočky případně potřebujete.

7. následný pooperační vznik trhlin a odchlípení sítnice vyžaduje rychlou operaci. Ochlípení sítnice vede bez provedení operace u 100% očí k trvalé slepotě. Jednou či více operacemi lze ze statistiky zlepšit zrakovou ostrost u 70% postižených očí, anatomické vyhojení dosahujeme u 90% očí.

8. k závažné komplikaci PPV patří silné nitrooční krvácení při poranění velké cévy a trvalé poškození zraku při postižení zrakového nervu. Tyto komplikace jsou velmi vzácné a na našem pracovišti nebyly naštěstí zaznamenány.

Po operaci bude operované oko sterilně kryto do druhého dne, půl hodiny po zákroku můžete odejít domů z našeho pracoviště. Doporučujeme, aby jste si zajistil/a doprovod a odvoz domů. Doma je třeba polohovat hlavu dle doporučení operatéra a odpočívat. Pooperační kontrola je u nás první pooperační den a dále dle Vašeho nálezu. První měsíc po operaci je třeba nález opakovaně kontrolovat a budou Vám předepsány oční kapky – antibiotika a mydriatika. Podrobně Vás poučíme, jak oční kapky aplikovat a jak polohovat. Po dobu 1 měsíce po operaci je třeba dodržovat léčebný režim, máte nárok na pracovní neschopnost.

Možnost volby:

Pars plana vitrektomie má za úkol zachovat či dokonce zlepšit zrakovou ostrost Vašeho oka. Tato operace po vyčerpání všech konzervativních postupů nemá alternativu.

U některých diagnóz je možné provést pars plana vitrektomie jemnějšími nástroji bez použití stehů = 23G PPV. Za tuto dražší, ale šetrnější variantu operace zaplatíte částku dle platného ceníku TANA oční klinika s.r.o.