ŠEDÝ ZÁKAL

Co je to šedý zákal a jaké jsou jeho příčiny?
Šedý zákal (katarakta) je onemocnění, při kterém dochází k postupnému zkalení čočky. Průnik světla dopadajícího na sítnici je tak omezen a dochází ke zhoršení zrakových funkcí.
Ve věku nad 65 let je určitý stupeň zkalení čočky patrný až u 50% populace a nad 75 let je šedým zákalem postiženo až 70% obyvatel. Příčina vzniku katarakty není doposud přesně objasněna Zvyšuje se hmotnost čočky a její předozadní rozměr, klesá akomodační schopnost (schopnost zaostřit).
Jaké jsou příznaky šedého zákalu?
Pacient popisuje pocit, jakoby se díval přes mlhu či papír, může vidět prstenec kolem světel, reflektory aut se v noci blýskají, člověk je oslněn od lamp či slunce. Může se také projevit dvojité vidění, barvy se zdají vybledlé, a jak rychle šedý zákal postupuje, tak rychle je potřeba měnit brýle.
Léčba šedého zákalu
V současné době neexistují žádné léky či kapky, které by mohly vzniklý zákal odstranit a vidění zlepšit. Jedinou možností obnovy vidění je operační zákrok, při kterém se z oka odstraní zkalená čočka a nahradí se čočkou umělou.
Kdy podstoupit operaci?
Základním důvodem k operaci je pokles zrakové ostrosti. Operaci šedého zákalu doporučujeme vždy, když snižuje pacientovi kvalitu vidění natolik, že jej obtěžuje v jeho osobním i pracovním životě.
Jak šedý zákal operujeme?
Nejčastěji se pro operaci používá klasická metoda operace v tzv.topické anestezii. Spočívá v nakapání anestetických kapek na rohovku a spojivku, čímž dojde k znecitlivění oka. Po znecitlivění u klasicky prováděné operace následuje fakoemulzifikace.

Fakoemulzifikace
Fakoemulzifikace je extrakapsulární extrakce, při níž je jádro rozděleno na malé části a odsáto pomocí ultrazvukem ovládané kanyly. Tato technika má výhodu v možnosti provedení celé operace malým řezem, což snižuje množství pooperačních komplikací, urychluje obnovu zraku a zkracuje délku výkonu. Výhodou malé rohovkové rány je její samouzavření bez nutnosti šití.
Nitrooční čočka
Po odstranění čočkových hmot je do oblasti čočkového pouzdra implantována umělá nitrooční čočka .Pro léčbu šedého zákalu je používána měkká jednoohnisková čočka. Měkké čočky se implantují do oka řezem o velikosti max 2,2 mm. Na oční klinice TANA používáme více typů čoček. Vždy jde o produkty významných světových výrobců, pro které existují evropské atesty a studie.